Arbets- och gemenskapsdagen den 8 maj 2021

Det hade varit ett ganska kallt och grått väder länge, men lagom till årets första arbetsdag välkomnades de över 50 arbetsugna kolonisterna på Tivolis parkering med ett ganska behagligt väder. Uppgifterna som man nu skulle anmäla sig till hade tidigare sänts ut via e-post och fanns även på anslagstavlorna och hemsidan.

Efter att ordföranden Per-Oskar hälsat välkommen, berättade Kristina mer utförligt vad som döljde sig bakom varje uppgift. Nu delades också föreningens viktigaste dokument ut, med bl.a. ett förslag till nya ordningsregler att begrundas av var och en inför årsmötet. Årsmötet är framflyttat ytterligare och planeras nu att avhållas i samband med sommarmötet den 21 augusti. Samtliga dokument som delades ut kommer också snart att sändas ut digitalt till alla medlemmar.

Gällande dokument finns sedan tidigare under länken Dokument som nu uppdaterats med arrendeavtalen för våra områden Tivoli och Ålkistan.

En uppgift var att rensa sly, förrymda trädgårdsväxter och blomsterlupiner mot våtmarken väster om Tivoli. Många deltog i denna uppgift...

... inte minst denna familj som trots att de ännu inte är kolonister ville hjälpa till med att ta bort de invasiva lupinerna.

Här planas gräsytan ut för att den i framtiden ska kunna klippas lättare. Detta område blir säkert ännu populärare som promenadstråk allt eftersom det röjs.

Tivolis parkering rensas alltid på arbetsdagarna. Denna gång med hjälp av Mari och Ewa.

Containern blir snabbt full. Peter låter sig inte hindras, utan hittar nya vägar!

Ulf förbättrar färgen på våra vägskyltar. Det är också Ulf som förtjänstfullt såg till att de sattes upp för några år sedan.

Anna tog ansvaret för att snygga till runt Tivolis anslagstavla. Här justeras vildvinet.

Det var dags att måla det vita på föreningsstugan. Jan-Olof, Maud och Titti såg till att det blev gjort. Stugfogden Pelle som initierat det hela deltog med målandet på andra sidan av stugan.

Eva-Lena förkroppsligar bilden av kolonilivet genom att rensa ogräs tillsammans med sin hund under ett parasoll för skydd mot majsolen.

Kicki ansvarade tillsammans med båda unga och gamla för att en plats anlades för sådd av lin. Koloniföreningen deltar i det landsomfattande projektet 1 kvm lin. Du kan läsa mer om detta via länken nedan:

1 kvm lin (Öppnar ny sida)

Arbets- och gemenskapsdagarna är som alltid bra tillfällen att snygga till vårt område, men också lika viktigt är att vi lär känna varandra lite bättre. Och som tur är - dessa dagar återkommer nästa år!