Marknad

Succé för skördemarknaden och jubileumsfirandet!

Lördagen den 28 augusti 2021 bjöd koloniföreningen in allmänheten till en skördemarknad och jubileumsfest tillsammans med andra inbjudna föreningar. Nedan finns en länk till hur vår annonsering såg ut på hemsida och anslagstavlor:

Inbjudan till skördemarknad och jubileumsfirande (Pdf, öppnar ny sida)

Lokaltidningen "mitt i Solna" uppmärksammade vår planerade skördemarknad och jubileumsfest både i papperstidningen (nr 33) och på sin hemsida. Klicka nedan för att läsa artikeln:

mitt i Solna - skördefesten (Öppnar ny sida)

Det är alltid vanskligt att anordna utomhusaktiviteter i augusti men tack och lov hade vi tur med vädret. Eftersom det var föreningens första skördemarknad i modern tid visste vi inte heller hur många besök vi skulle få. Oron skingrades dock snabbt, tidigt fylldes marknadsplatsen av trädgårdsintresserade. Efter att föreningens ordförande Per-Oskar Gundel hälsat välkommen vidtog de planerade aktiviteterna.

Ingegerd förstår sig på det här med fest!

Helena Westerling från Koloniträdgårdsförbundets kansli berättade om Koloniträdgårdsförbundet och hundraårsfirandet.

Koloniföreningens ordförande Per-Oskar Gundel tackar Helena för hennes närvaro och för anförandet om Koloniträdgårdsförbundet och hur vi i Bergshamra har fått ta del av förbundets expertis och ekonomiska bidrag för kurser och hundraårsfirande.

Förbundets flagga hissades naturligtvis.

Vad är en fest utan riktigt gott hembakat kaffebröd? Kolonisterna bakade godsaker med frukt och bär från de egna trädgårdarna. Inte ens en liten kaka fanns kvar när dagen var slut.

Jubileumsfirande och skördefest var vad dagen bjöd på. Här en bild på ett försäljningsbord med allehanda grönt från de egna koloniträdgårdarna. Det bordet stod inte orört länge, allt såldes slut mycket fort.

Monica Karlssons bihotell samsades med plommonen.

Föreläsaren Mattias Ivarsson berättade om hur en koloniträdgård kunde se ut för 100 år sedan i jämförelse med idag, och speciellt då vilka sorters äpplen man odlade, hur man tog vara på dem och vilken typ av äpplen vi föredrar idag. Mattias hade även en uppföljande sortbestämning där kolonister och allmänhet kunde visa upp sin okända frukt och få veta vad det var.

Föreläsningen och sortbestämningen anknöt till vårt hundraårsfirande och kampanjen plantering av träd och buskar.

Tom Wall, en erfaren kolonist och särdeles kunnig vad gäller koloniområdets historia höll i två fullbokade vandringar runt i området. Det var många som var intresserade och ställde frågor till Tom under vandringen.

Linda Cedergren lärde ut grunderna i bukettbindning. Mycket populärt, inte ett blad blev kvar!

Vad vore en fest utan musik? Två av kolonisterna, Pim Martinsson och Lasse Landegren underhöll med sång och musik både om koloniliv och om livet i allmänhet. Här på bild även Pims dotter, Isabel.

En tredjedel av föreningens medlemmar har med sitt engemang före, under och efter marknaden gjort att den blev så lyckad. Nu ser vi fram mot nästa års marknad!